"είναι αδύνατη η άμεση μεταβίβαση των καλλιτεχνικών ταλέντων, η καλλιτεχνική διαμόρφωση του ατόμου πραγματοποιείται μες από μια σειρά αντιφατικών φάσεων: Κατάπληξη-Θαυμασμός- Μίμηση- Απόρριψη- Πειραματισμός- Κατοχή.
Δεν μpορούμε ν' αποφύγουμε καμιά από τις παραπάνω φάσεις, παρ' όλο που δεν είναι απαραίτητο να τις περάσει όλες το ίδιο άτομο.
Το πρακτικό μας συμπέρασμα είναι το εξής: εγκαταλείπουμε κάθε απόπειρα παιδαγωγκής δράσης, για να προσανατολιστούμε στην πειραματική δραστηριότητα."
ΑΣΓΚΕΡ ΓΙΟΡΝ Περί Μορφής, Εκδόσεις Νησίδες
Από τη μιά αυτό. Από την άλλη η αγγελία του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου ότι κάποιος κος Χαβιαράς διδάσκει Λογοτεχνία δι αρχαρίους... Εκεί δεν χρειάζεται καμμιά δικαιολογία...Τα πράγματα είναι καθαρά... Πληρώνεις... παίρνεις... Ποιός είναι αυτός ο Χαβιαράς; Έγραψε τίποτα; Είναι λογοτέχνης; Πότε ξανακούσατε γι αυτόν; Βάσει ποιάς θεωρίας διδάσκει λογοτεχνία... Από που φέρνει τα "μοντέρνα" αυτά ήθη με το αζημίωτο φυσικά;...
Ανάμεσα στα δυο αυτά έπρεπε να σταθούμε από την αρχή και έπρεπε να έχουμε την πονηριά προσποιούμενοι το δεύτερο να στοχεύουμε το πρώτο... σαν κρυφό σχολιό. Να εγείρουμε το Θαυμασμό για ένα βιβλίο για μια γραφή για να μπει μπροστά ο μηχανισμός της δημιουργίας... Ο νεοβάρβαρος που πληρώνει και παίρνει, ακόμα και τη ρωσίδα του, μπορεί κάθε φορά να μας πετάξει στα μούτρα τη "φυσιολογικότητα" στην οποία έρπει, ενημερωμένος από τον Κακαουνάκη που έλεγε κι ο Διονύσης... και να μας χαρακτηρίζει ελίτες ή ότι άλλο....
Η λογοτεχνία χρειάζεται ένα λεξικό λογοτεχνικών όρων για να έχεις ένα μπούσουλα που να εμβαθύνεις και κάτι που να σου εγείρει το μηχανισμό: Κατάπληξη-Θαυμασμός- Μίμηση- Απόρριψη- Πειραματισμός- Κατοχή.
Οτιδήποτε άλλο προσφέρει βεβαιότητες εκεί που υπάρχει μόνο προσωπική διακινδύνευση και στην καλύτερη περίπτωση καθυστερεί το αληθινό ταλέντο... στην χειρότερη ξαμολάει γραφομανή ψωνάκια με ξετρελαμένα πληκτρολόγια να συνωστίζονται στις πόρτες των εκδοτικών οίκων με μοναδικό "μέσον" μιας πιο ευνοϊκής αντιμετώπισης τα 500 ευρώ που έσκασαν στο ΕΚΕΒΙ. Μια μανιφακτούρα δηλαδή απάτης σαν όλες εκείνες που στήνει η σε κατάσταση μεταδιαφθοράς ευρισκόμενη παιδεία μας...
Κοινώς μας περνάνε για Αμερικανάκια...
Αν έχει κάτι να προσφέρει η συμμετοχή μου εδώ είναι κατά πρώτον να αναιρέσει το ήθος των ευπώλητων και κατά δεύτερον να εγείρει σε κάποιον τον μόνο αληθινό μηχανισμό συνέχειας της δημιουργίας που υπάρχει... και κάποιες ίσως πρακτικές διευκρινήσεις λογοτεχνικών όρων.
Καθε τι άλλο θα ήταν εκ του πονηρού και συνενοχή στην τρέχουσα απάτη...
Γιώργος Μίχος
Υ.Γ. Τις συνέπειες αυτής της απάτης του ΕΚΕΒΙ δεν θα τις χρεωθώ εγώ.... θα τις χρεωθεί ο κάθε υπουργός Πολιτισμού που στη συνείδησή μας θα παραμένει χρεωμένος τέτοιες πρακτικές, λόγω ελλειπούς ελέγχου των υφισταμένων του, λόγω άκριτου αμερικανισμού, λογω βλακείας... ανάλογα...:) Πάντως το κείμενο αυτό θα του υποβληθεί...
Υ.Γ. Και καταλάβετε γιατί οι δημοσιογράφοι των πολιτιστικών σωπαίνουν.... Δεν είναι σοβαρό το θέμα... μερικές φαμελιές κορόιδων θα πληρώσουν... μακριά από τα ναρκωτικά να είναι κι ας κάνει ότι θέλει το παιδί... το πολύ πολύ να κάνουμε υπερωρίες... ή καμιά αρπαχτή...:)
Y.Γ. Κι αν κάποιος μου πει ότι σχολές λογοτεχνίας υπάρχουν στην Αμερική και στην Ευρώπη θα του απαντήσω όπως ο Χατζιδάκις στο Παναθηναϊκό Στάδιο...: Κι αν κάποιοι έχουν ανοιχτούς τους βόθρους... πρέπει να τους ακολουθήσουμε; Το δευτερεύον συμπέρασμα και πολύ σημαντικό είναι πως σε καιρούς παρακμής, το κέντρο παρακμάζει πιο γρήγορα από τη περιφέρεια... Εκεί που ο Σεφέρης και ο Ελύτης απευθύνονταν για να βρουν υπομόχλιο να ανανεώσουν την ελληνική τέχνη... σήμερα από εκεί έρχεται μόνο παρακμή αναυθεντικότητα και "σχολές λογοτεχνίας"... Τα ψωνάκια που έρποντας γλείφοντας και με τα κερατά τους έγιναν μεταπράτες κουλτούρας αυτών των χωρών ούτε που διανοούνται τι συμβαίνει... Βλέπεις ήταν πολλές οι οικονομικές θυσίες να σπουδάσουν και στον χωριάταρο που εξασφαλίζει το βιοπορισμό τους φαίνονται πρόοδος...
Υ.Γ. Ύστερον: Αν σας τη χάλασα , συγγνώμη. Αλλά πρέπει κι εγώ κάπως να δικαιολογήσω γιατί μιλάω για ήπια δικτατορία των μέσων γιατί είμαι πολιτικός κρατούμενος και γιατί απεχθάνομαι τους δημοσιογράφους, το κοινωνικό αυτό έιτζ... Γιατί ξέρω ότι προσπαθούν και θα προσπαθήσουν να με κάνουν γραφικό... Λυπάμαι αν εκεί που θα έπρεπε να γίνει διάλογος υπάρχουν μόνο τετελεσμένα...και σιωπή σημαίνουσα... Και ούτε έχω αμφιβολία ότι οι Μήδοι θα διαβούν... Αλλά τουλάχιστον, αφού βρέθηκε ένα βήμα με κάποια απήχηση να μην λένε ότι είμαστε κορόϊδα... και ότι μας αξίζει η χυδαιότητα του πολιτισμού που υπηρετούν... Στον καθένα μένει να αναρωτηθεί γιατί απόψεις σαν αυτές δεν βρίσκουν βήμα ούτε και στις εφημερίδες της αριστεράς ούτε πουθενά... Η λογοκρισία ζει και βασιλεύει και με τρόπο χειρότερο από την εποχή του εμφυλίου... μόνο που αντί για το κνούτο βασιλεύει με την εξαγορά των συνειδήσεων... και έχει διαβρώσει και τις παραδοσιακές φωνές αντίστασης...
(Γεια σου Ελλάδα μου με τα γεμάτα Γκούντις σου και τα αδειανά απέναντι Μακ Ντόναλτς... Δυό χώρες στον κόσμο μόνο το κατάφεραν... Εκεί θα πάω να διδάξω....αρχαία ελληνικά σε Αλβανούς... :)
Δεν μpορούμε ν' αποφύγουμε καμιά από τις παραπάνω φάσεις, παρ' όλο που δεν είναι απαραίτητο να τις περάσει όλες το ίδιο άτομο.
Το πρακτικό μας συμπέρασμα είναι το εξής: εγκαταλείπουμε κάθε απόπειρα παιδαγωγκής δράσης, για να προσανατολιστούμε στην πειραματική δραστηριότητα."
ΑΣΓΚΕΡ ΓΙΟΡΝ Περί Μορφής, Εκδόσεις Νησίδες
Από τη μιά αυτό. Από την άλλη η αγγελία του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου ότι κάποιος κος Χαβιαράς διδάσκει Λογοτεχνία δι αρχαρίους... Εκεί δεν χρειάζεται καμμιά δικαιολογία...Τα πράγματα είναι καθαρά... Πληρώνεις... παίρνεις... Ποιός είναι αυτός ο Χαβιαράς; Έγραψε τίποτα; Είναι λογοτέχνης; Πότε ξανακούσατε γι αυτόν; Βάσει ποιάς θεωρίας διδάσκει λογοτεχνία... Από που φέρνει τα "μοντέρνα" αυτά ήθη με το αζημίωτο φυσικά;...
Ανάμεσα στα δυο αυτά έπρεπε να σταθούμε από την αρχή και έπρεπε να έχουμε την πονηριά προσποιούμενοι το δεύτερο να στοχεύουμε το πρώτο... σαν κρυφό σχολιό. Να εγείρουμε το Θαυμασμό για ένα βιβλίο για μια γραφή για να μπει μπροστά ο μηχανισμός της δημιουργίας... Ο νεοβάρβαρος που πληρώνει και παίρνει, ακόμα και τη ρωσίδα του, μπορεί κάθε φορά να μας πετάξει στα μούτρα τη "φυσιολογικότητα" στην οποία έρπει, ενημερωμένος από τον Κακαουνάκη που έλεγε κι ο Διονύσης... και να μας χαρακτηρίζει ελίτες ή ότι άλλο....
Η λογοτεχνία χρειάζεται ένα λεξικό λογοτεχνικών όρων για να έχεις ένα μπούσουλα που να εμβαθύνεις και κάτι που να σου εγείρει το μηχανισμό: Κατάπληξη-Θαυμασμός- Μίμηση- Απόρριψη- Πειραματισμός- Κατοχή.
Οτιδήποτε άλλο προσφέρει βεβαιότητες εκεί που υπάρχει μόνο προσωπική διακινδύνευση και στην καλύτερη περίπτωση καθυστερεί το αληθινό ταλέντο... στην χειρότερη ξαμολάει γραφομανή ψωνάκια με ξετρελαμένα πληκτρολόγια να συνωστίζονται στις πόρτες των εκδοτικών οίκων με μοναδικό "μέσον" μιας πιο ευνοϊκής αντιμετώπισης τα 500 ευρώ που έσκασαν στο ΕΚΕΒΙ. Μια μανιφακτούρα δηλαδή απάτης σαν όλες εκείνες που στήνει η σε κατάσταση μεταδιαφθοράς ευρισκόμενη παιδεία μας...
Κοινώς μας περνάνε για Αμερικανάκια...
Αν έχει κάτι να προσφέρει η συμμετοχή μου εδώ είναι κατά πρώτον να αναιρέσει το ήθος των ευπώλητων και κατά δεύτερον να εγείρει σε κάποιον τον μόνο αληθινό μηχανισμό συνέχειας της δημιουργίας που υπάρχει... και κάποιες ίσως πρακτικές διευκρινήσεις λογοτεχνικών όρων.
Καθε τι άλλο θα ήταν εκ του πονηρού και συνενοχή στην τρέχουσα απάτη...
Γιώργος Μίχος
Υ.Γ. Τις συνέπειες αυτής της απάτης του ΕΚΕΒΙ δεν θα τις χρεωθώ εγώ.... θα τις χρεωθεί ο κάθε υπουργός Πολιτισμού που στη συνείδησή μας θα παραμένει χρεωμένος τέτοιες πρακτικές, λόγω ελλειπούς ελέγχου των υφισταμένων του, λόγω άκριτου αμερικανισμού, λογω βλακείας... ανάλογα...:) Πάντως το κείμενο αυτό θα του υποβληθεί...
Υ.Γ. Και καταλάβετε γιατί οι δημοσιογράφοι των πολιτιστικών σωπαίνουν.... Δεν είναι σοβαρό το θέμα... μερικές φαμελιές κορόιδων θα πληρώσουν... μακριά από τα ναρκωτικά να είναι κι ας κάνει ότι θέλει το παιδί... το πολύ πολύ να κάνουμε υπερωρίες... ή καμιά αρπαχτή...:)
Y.Γ. Κι αν κάποιος μου πει ότι σχολές λογοτεχνίας υπάρχουν στην Αμερική και στην Ευρώπη θα του απαντήσω όπως ο Χατζιδάκις στο Παναθηναϊκό Στάδιο...: Κι αν κάποιοι έχουν ανοιχτούς τους βόθρους... πρέπει να τους ακολουθήσουμε; Το δευτερεύον συμπέρασμα και πολύ σημαντικό είναι πως σε καιρούς παρακμής, το κέντρο παρακμάζει πιο γρήγορα από τη περιφέρεια... Εκεί που ο Σεφέρης και ο Ελύτης απευθύνονταν για να βρουν υπομόχλιο να ανανεώσουν την ελληνική τέχνη... σήμερα από εκεί έρχεται μόνο παρακμή αναυθεντικότητα και "σχολές λογοτεχνίας"... Τα ψωνάκια που έρποντας γλείφοντας και με τα κερατά τους έγιναν μεταπράτες κουλτούρας αυτών των χωρών ούτε που διανοούνται τι συμβαίνει... Βλέπεις ήταν πολλές οι οικονομικές θυσίες να σπουδάσουν και στον χωριάταρο που εξασφαλίζει το βιοπορισμό τους φαίνονται πρόοδος...
Υ.Γ. Ύστερον: Αν σας τη χάλασα , συγγνώμη. Αλλά πρέπει κι εγώ κάπως να δικαιολογήσω γιατί μιλάω για ήπια δικτατορία των μέσων γιατί είμαι πολιτικός κρατούμενος και γιατί απεχθάνομαι τους δημοσιογράφους, το κοινωνικό αυτό έιτζ... Γιατί ξέρω ότι προσπαθούν και θα προσπαθήσουν να με κάνουν γραφικό... Λυπάμαι αν εκεί που θα έπρεπε να γίνει διάλογος υπάρχουν μόνο τετελεσμένα...και σιωπή σημαίνουσα... Και ούτε έχω αμφιβολία ότι οι Μήδοι θα διαβούν... Αλλά τουλάχιστον, αφού βρέθηκε ένα βήμα με κάποια απήχηση να μην λένε ότι είμαστε κορόϊδα... και ότι μας αξίζει η χυδαιότητα του πολιτισμού που υπηρετούν... Στον καθένα μένει να αναρωτηθεί γιατί απόψεις σαν αυτές δεν βρίσκουν βήμα ούτε και στις εφημερίδες της αριστεράς ούτε πουθενά... Η λογοκρισία ζει και βασιλεύει και με τρόπο χειρότερο από την εποχή του εμφυλίου... μόνο που αντί για το κνούτο βασιλεύει με την εξαγορά των συνειδήσεων... και έχει διαβρώσει και τις παραδοσιακές φωνές αντίστασης...
(Γεια σου Ελλάδα μου με τα γεμάτα Γκούντις σου και τα αδειανά απέναντι Μακ Ντόναλτς... Δυό χώρες στον κόσμο μόνο το κατάφεραν... Εκεί θα πάω να διδάξω....αρχαία ελληνικά σε Αλβανούς... :)
36 σχόλια:
Χαίρομαι ιδιαίτερα που κάποιος έθιξε κάτι το οποίο με έχει προβληματίσει εδώ και χρόνια: διδάσκεται το συγγράφειν; Τι σημαίνει "παίρνω μαθήματα δημιουργικής γραφής";
Η συγγραφή είναι σαν το αίμα: ρέει στις φλέβες...
Δεν είναι διδακτή.
Υπάρχει διδακτό κομμάτι στη λογοτεχνία κι αυτό συνίσταται στη γενική διδασκαλία της γλώσσας...Οπως επίσης διδακτή είναι και η ιστορία της λογοτεχνίας... και η υφολογία και η στιχουργική...Αλλά αυτά αποτελούσαν και αποτελούν κομμάτι της φιλολογίας... Αλλά εδώ πάνε να στήσουνε μηχανάκια της αιτζιπί...Θέλουν να παράγουν σκλαβάκια της γραφής σαν αυτά που είχε ο Δουμάς που να μετατρέπουν τις επιθυμίες των εκδοτών των μάντζερ και των στατιστικών σε "προϊόντα". Φανταστείτε ένα μυθιστόρημα γραμμένο από καμιά δεκαριά τέτοιους σκλάβους όπου το όνομα του συγγραφέα θα το διαλέγει ένας μάνατζερ, ανύπαρκτος φυσικά ο συγγραφέας,και θα κατακλύζουν την αγορά με τέτοιου είδους προϊόντα για να συμπιέσουν το κόστος της παραγωγής και να αυξήσουν τα κέρδη τους... Ήδη και στην ελληνική αγορά παρουσιάζεται το φαινόμενο να έχουμε 4 με 5 ύφη, όσα και των επιμελητών των εκδοτικών οίκων μοιρασμένα σε ονόματα συγγραφέων ελλήνων και ξένων... Η επιπεδοποίηση του ύφους και η γλωσσική φτώχια είναι το χαρακτηριστικό της τρέχουσας παραγωγής... Και ξέρω ότι επώνυμοι μπεστσελεράδες πιέζονται για να φλατάρουν κι άλλο τη γραφή τους...
Γ. Μίχος
"Θέλετε και επιμύθιον παιδιά μου να σας πώ;;
Λυπάμαι που σας έκανα γιατί σας αγαπώ"
ο voas σας
Εχω δει πολλούς "διαμαρτυρόμενους" να σπεύδουν στο πρώτο κάλεσμα της εξουσίας και να γλύφουν εκεί που έφτυναν.
Εγώ είμαι ακριβός...:)
Και ποιητής...προσπαθώ!:)
Κύριε Μίχο συνδέετε το θέμα των συμφερόντων των εκδοτικών οίκων, την ισοπέδωση της ιδιαιτερότητας στην γραφή-είδος «ασύμμετρης απειλής» που δεχόμαστε από τις ΗΠΑ :)-και την διδασκαλία της λογοτεχνίας με τα σεμινάρια που κάνει το ΕΚΕΒΙ.
Να τα πάρουμε ένα- ένα;
Ως προς τα συμφέροντα των εκδοτικών οίκων συμφωνώ. Είναι επιχειρήσεις. Εμπόριο κάνουν και την τσέπη τους κοιτάζουν. Τι περιμένουμε δηλαδή να γίνουνε «ακαδημίες» και να βγάζουν βιβλία που δεν θα τα διαβάζει κανείς; Τι να βγάλουν; Ποίηση; Διαβάζει κανείς Ποίηση; Διήγημα; Διαβάζει κανείς διήγημα; Νουβέλα; Ξέρει κανείς τι είναι Νουβέλα; Ε, βγάζουν και αυτοί τα ευπώλητα- εύπεπτα τα οποία προωθούν όπως ακριβώς τα φαστ φουντ> το περιεχόμενο μέσα σε μια ελκυστική «συσκευασία», δηλαδή το δεδομένο ύφος, γλώσσα, θέμα, τίτλο και λοιπά. Υπάρχουν και μερικοί μη εμπορικοί εκδοτικοί οίκοι βεβαίως μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας επειδή επιμένουν να βγάζουν «βιβλίο», υπάρχουν και καλά βιβλία κράχτες μέσα σε αποκλειστικώς εμπορικούς εκδοτικούς οίκους. Το σίγουρο είναι ότι αν γράψεις ένα καλό βιβλίο τλχ θα το εκδόσεις. Τώρα πόσοι θα το διαβάσουν άλλο θέμα. Γιατί το καλό βιβλίο θέλει και ανάλογο κοινό. Αυτά τα γνωρίζετε κι εσείς κι εμείς και ελπίζω να καταλαβαίνετε ότι το πικρόχολο ύφος μου είναι τρόπος να καταδικάσω αυτή την κατάσταση. Κι εσείς βεβαίως καλά κάνετε και τα καταγγέλλετε αλλά πραγματικά δεν γνωρίζω τρόπο να πολεμήσει κανείς το χρήμα υπέρ της ποιότητας.
Για το θέμα της ισοπέδωσης της γραφής η γνώμη μου είναι ότι έπεται μιας πλατύτερης ισοπέδωσης πολιτισμικής με βαθύτερα αίτια από αυτά που αναφέρετε και που είναι γνωστά με τον όρο παγκοσμιοποίηση....τι να λέμε τώρα; Βεβαίως τάσσομαι υπέρ της διατήρησης της ελληνικής κουλτούρας και θεωρώ αναγκαίο την αναζήτηση ενός «υπομόχλιου ανανέωσής της» αλλά δεν μπορούμε να ρίξουμε το βάρος ούτε σε πρόσωπα ούτε σε σεμινάρια γραφής την στιγμή που ολόκληρος ο πλανήτης σείεται από αυτή την τάση. Ας μην περνάμε στα συνθήματα περί «μεταπρατών κουλτούρας» ούτε για Μήδους που θα διαβούν γιατί έχουν ήδη διαβεί από όλες τις άλλες πύλες είτε τεχνολογικές είτε πολιτιστικές είτε επιστημονικές είτε ενδυματολογικές είτε διατροφικές είτε ...είτε....οπότε ο συγκεκριμένος τρόπος γραφής που καταγγέλλετε είναι το αποτέλεσμα αυτής της προσχώρησής μας σε ένα άλλο τρόπο ζην και σκέπτεσθαι που δεν μας συμφέρει αφού τον υιοθετούμε να τον αποκαλούμε «χυδαίο» γιατί όλοι τον υπηρετούμε και κατ επέκταση φαινόμαστε όλοι χυδαίοι.....
Τέλος για την διδασκαλία της λογοτεχνίας που είναι νομίζω και το μόνο που μας αφορά σαν «ιστολόγιο δημιουργικής γραφής» τελικώς, η λογοτεχνία ναι, διδάσκεται όπως λέτε και εσείς ( ρεύματα, περίοδοι, τάσεις, γενική διδασκαλία της γλώσσας κλπ) αλλά δεν είναι σίγουρο αν αυτό είναι το μοναδικό αντικείμενο της φιλολογίας ή η τελευταία δεν αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διδασκαλίας της .....γραφής. Υπό την έννοια ότι για να διεγείρεις την «κατάπληξη και τον θαυμασμό» όπως πολύ σωστά αναφέρετε, πρέπει απαραίτητα να ξέρεις ΓΙΑΤΙ ένιωσες κατάπληξη και θαυμασμό. Και αυτό γίνεται με μια λεπτομερή μεθοδική εξέταση, εν τέλει «φιλολογική» μέθοδο, χ αποσπασμάτων πολλών χ βιβλίων μα τόσο λεπτομερή σας βεβαιώνω σαν να τα περνάμε από μικροσκόπιο, σχεδόν μέχρι να μάθουμε απ έξω το συγκεκριμένο απόσπασμα που μελετούμε, να θυμόμαστε και το τελευταίο «και» που δένει τις φράσεις του, να «σπάμε» στην κυριολεξία το κείνενο σε μονάδες λέξεων μέχρι τα κομμάτια που εξετάσαμε να βρίσκουν με φυσικό τρόπο θα έλεγα την θέση τους σε ενότητες που σχηματίζουν ξάφνου ένα χάρτη όπου διαβάζουμε τα επί μέρους θέματα που χειρίζεται ο συγγραφέας αλλά και τον τρόπο που τα χειρίζεται. Κάνουμε ανάλυση δηλαδή και μετά ξανασυνθέτουμε τα στοιχεία της ανάλυσής μας ανάλογα με αυτά που εμείς επιλέγουμε -ή μας επέλεξαν. Μπορεί να είναι το ύφος. Μπορεί να είναι το θέμα. Μπορεί να είναι οι χαρακτήρες. Μπορεί να είναι οτιδήποτε ανασύραμε και βάλαμε στην άκρη σε οργανωμένη μορφή. Το σίγουρο είναι ότι μετά από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα θα είμαστε ικανοί να ανασύρουμε όλα και περισσότερα στοιχεία από ένα κείμενο και να τα συνθέτουμε σε ενότητες φτάνοντας κάθε φορά και σε μεγαλύτερο βάθος. Μέχρι να τρελαινόμαστε πολλές φορές γιατί όσο ψάχνουμε τόσο αυξάνονται οι συνθέσεις, οι εκδοχές , οι αμφιβολίες, τα ερωτηματικά. Πράγμα που σημαίνει ότι θα έχουμε αναπτύξει ένα πολύ ισχυρό αισθητήριο. Κεραίες. Θα είμαστε καλοί αναγνώστες. Θα μπορούμε ίσως να γράψουμε ένα τεράστιο όγκο σελίδων πάνω σε ένα βιβλίο τρίτου που θα αποτελεί ίσως μια κριτική που θα είναι από μόνη της ένα άλλο έργο. Τίποτα όμως δεν μας βεβαιώνει ότι θα γίνουμε συγγραφείς.
Αυτή η ανάλυση γίνεται λοιπόν στις φιλολογικές σχολές των πανεπιστημίων όπου διδάσκεται η λογοτεχνία σαν μάθημα και ελπίζω αυτό να γίνεται και στα διάφορα σεμινάρια όπως στο περί ου ο λόγος, ασχέτως αν αυτή την αναλυτική διεργασία την παρουσιάζουν στις ανακοινώσεις τους υπό οργανωμένη μορφή ως θεματολογία του σεμιναρίου, λένε φερ ειπείν ότι διδάσκεται «ύφος» , «χαρακτήρες» κλπ τα διαχωρίζουν δηλαδή σε ενότητες για να έχει μια ιδέα ο ενδιαφερόμενος τι θα διδαχτεί. Μα δεν διδάσκεται. Ο ίδιος αναλύει μέσα από την καθοδήγηση ενός δασκάλου που έχει πιο διεισδυτικό μάτι ακριβώς επειδή έχει περάσει και ο ίδιος από την ίδια διαδικασία. Ένας καλός αναγνώστης είναι ο δάσκαλος, που διαμορφώνει αναγνώστες, αμ δε την συγγραφή άλλος την διαμορφώνει ....εξ ύψους... τούτος δεν πληρώνεται με τίποτα ομολογώ ούτε με 500 ευρώ είναι ευχαριστημένος ούτε με πολύ περισσότερα.....
Υγ. Θέλω να επίσης να κάνω μια πρόταση στην Διεύθυνση: ας μην δέχεται το ιστολόγιο που είναι ένα "εργαστήρι" στην ουσία, σχόλια "ανωνύμων" . Υπάρχει μια άτυπη σύμβαση εδώ ανάμεσα στους κριτές και τους κρινόμενους. Οποιοσδήποτε έξω από αυτήν έχει κάτι να πει, ας το πει με την υπογραφή του ως δείγμα σεβασμού προς την πρωτοβουλία που έχει αναλάβει ο χώρος...
Ευχαριστώ πολύ που τα διαχωρίζετε όλα αυτά... αλλά η διαπλοκή τους είναι που παράγει το συγκεκριμένο αποτέλεσμα... Το Εκεβί καυχιέται σε μέιλ ότι 400 ψωνάκια έχουν ήδη τσιμπήσει και κάποια έχουν εκδόσει σε εκδοτικούς οίκους ή μόνα τους... Το μόνο που δε λέει είναι αν βάζουν στο βιογραφικό τους ότι είναι απόφοιτοι του Εκεβί, μια αμερικάνα της οκάς μεταφρασμένη που είδα το βάζει... Όπως κάποιοι παλιότερα έβαζαν στο βιογραφικό τους ότι ανήκουν στην Εταιρία Συγγραφέων... :)
Το θέμα όπως καταλαβαίνετε δεν είναι μόνο πολιτιστικό ή πολιτικό ( έστειλα μειλ στον Υπουργό Πολιτισμού για να λάβει γνώσιν), αλλά και θέμα εισαγγελέα... εφ'όσον παίρνουν χρήματα...
Γιατί κι εγώ μπορεί να ισχυριστώ ότι με 500 ευρώ θεραπεύω τον καρκίνο, αλλά θα με πάνε μέσα...
Μένει πάντα μετέωρη η σιωπή των δημοσιογράφων... και η συνένοχη σιωπή τους... ειδικά αυτοί του Κου Αλαβάνου...
Περιμένω κι εγώ τι θα γίνει... και κάποια επερώτηση στη Βουλή δεν είναι απίθανη....
Εκείνο που θέλω να επισημάνω είναι ότι η εισβολή του ποσοτικού κατεβάζει το επίπεδο... και το κατεβασμένο επίπεδο χωράει πολλά.
Γι αυτό είναι άδικοι μερικοί εδώ που επιτίθενται στον Λιακόπουλο, ενώ κάνουν μούγκα για το γενικό επίπεδο της τηλεόρασης που έκανε δυνατή και αποδεκτή την εμφάνισή του...
Εγώ έπιασα ένα θέμα κυρίως με την απορία της κοινής λογικής... Τόσοι να σωπαίνουν; Ακόμα και αυτοί που διδάσκουν δεν έχουν πάει σε Σχολές Λογοτεχνίας... Το πείραμα έγινε στο ΕΚΕΜΕΛ και απέτυχε και επειδή η διευθύντρια του Εκεμέλ πέρασε στο Εκεβί μετέφερε εκεί την αποτυχία της... για να την ξαναμεταφέρει μάλλον στον ιδιωτικό τομέα μετά...αφού τη χρηματοδοτήσει και της δώσει κύρος ο κρατικός θεσμός...όπως Κόκκαλης και άλλες φαμίλιες...:)
Όσο για τους ανωνύμους, προσωπική μου άποψη είναι ότι για τους καλοπροαίρετους η ανωνυμία αποτελεί άσκηση θάρρους για επώνυμες εμφανίσεις...οι κακοπροαίρετοι βυθίζονται μέσα στην αηδία που παράγει το παραλήρρημά τους και εξαφανίζονται έχοντας ενοχές να τους ενοχλούν κάθε φορά που το θυμούνται... Υπερασπίζομαι τους ανωνύμους απεριόριστα... κι ας μου τα χώνουν και προσωπικά... Μάλιστα το διασκεδάζω για΄τι υπάρχει τρόπος να αντιμετωπίσεις τους κακοπροαίρετους...:)
Δεν διαφωνούμε πάντως καθόλου για το πρόγραμμα αυτομόρφωσης με το οποίο κάποιος μπορεί να πραγματώσει την κλίση του για τη λογοτεχνία... Διότι έχει νύξεις από πολύ παιδί...και το λέω από προσωπική εμπειρία και από άλλων... Εκείνη η τυραννία να διαβάζω την εκθεσή μου κάθε δεκαοενθήμερο, ένα ντροπαλό τότε παιδί εγώ και το ένα τρίτο της βαθμολογίας στην είσοδο στο Πανεπιστήμιο από την έκθεση ήταν κάποιες νύξεις... Τώρα το να θέλει κάποιος να γίνει λογοτέχνης από ψυχαναγκασμό θα του λέγαμε χάνει τον καιρό του, αν δεν είχαμε την διάρκεια ψυχαναγκασμένων να παριστάνουν τους λογοτέχνες στο χαμηλό επίπεδο της λογοτεχνικής ζωής που υφιστάμεθα... ο κάθε πικραμένος 300 σελίδες... Στο χαμηλό αυτό επίπεδο και στους ψυχαναγκασμένους να κάνουν τους λογοτέχνες στηρίζεται η απάτη του Εκεβί...
Ότι και να πείτε, όπως και να το δικαιολογήσετε το πράγμα πέφτει σαν ώριμο φρούτο από την πρώτη στοιχειώδη έρευνα... Απάτη καραμπινάτη... Τα λαμόγια του Σημίτη σε πολιτιστικό επίπεδο...:)
Και καταλαβαίνω εντελώς το πάγωμα που έπεσε εδώ... Απάτη από κρατικό φορέα και με τη σιωπή του τύπου... ο άλλος σου λέει: Τι θέλει να μας πει τώρα ό μάγκας; Για αυτό σήμερα έσπασα ρεκόρ επισκεψιμότητας στο μπλογκ μου... Η γνωστή αντίδραση του Νεοέλληνα όταν του αποδεικνύουν ότι τον πιάνουν κότσο... Ποιός τα γράφει αυτά σου λέει... (Θα κολλήσουμε κι αλλους το μικρόβιο...:))
Διαβάστε κλασικούς βρε...γεμάτος μεταφράσεις ο τόπος... και μποϋκοτάρετε τους ευπώλητους όσο η φορά τους είναι προς τα κάτω... Να δείτε πως θα ανέβει το επίπεδο σε ένα εξάμηνο... Καρτέλ και στη λογοτεχνία... με παπαγαλάκια δημοσιογράφους; Καλύτερα να παίζω πισι γκέιμς...
O NOMOΣ ΤΟΥ H.L. MENCKEN:
Αυτοί που μπορούν να κάνουν - κάνουν.
Αυτοί που δεν μπορούν - διδάσκουν.
Η προσθήκη του Μartin:
Αυτοί που δεν μπορούν να διδάξουν - διοικούν.
Και για την αντιγραφή
Βολκώφ
Ωραία κύριε Μίχο, να δούμε πόσο ακόμα θα μας απασχολήσει το ΕΚΕΒΙ που είναι αποτυχία και απάτη σαν Σχολή Λογοτεχνίας όπως επιμένετε να την αποκαλείτε, την στιγμή που ΕΜΕΙΣ ΕΔΩ σαν "ιστολόγιο περί την λογοτεχνία", με κριτική, συμβουλές, σχόλια και "διδακτά στοιχεία της γραφής" ασχολούμεθα και μάλιστα με ΑΠΟΤΥΧΙΑ.
Δεν είναι σχήμα οξύμωρο να καταφέρεστε ενάντια σε μια ΣΧΟΛΗ λογοτεχνίας- ενώ ΔΕΝ είναι, σεμινάρια κάνουν 2 φορές το χρόνο και τα σεμινάρια πληρώνονται ΠΑΝΤΟΥ- την στιγμή που συμμετέχετε σε κάτι σχετικό με την κριτική κειμένων, δίνετε συμβουλές ως κριτής κλπ κλπ; Τώρα θυμηθήκατα τους "κλασσικούς"; Αν είναι να ανατρέξουμε στους κλασσικούς τότε να το κλείσουμε το ιστολόγιο.
Οσο για τους ανώνυμους μπορεί εσάς να μην σας ενοχλούν αλλά πιθανώς να ενοχλούν τους υπόλοιπους που διαβάζουν. Εμένα τλχ με κουράζει αντί να διαβάζω κέιμενα και τα περί αυτών να ασχολούμαι με το τι είπε ποιος και τι του απάντησε ο παπιός.
Οσο για τους ψυχαναγκασμένους λογοτέχνες που τρέχουν στα ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ε, κι εμείς ψυχαναγκασμένοι είμαστε που θέλουμε να βελτιώσουμε την γραφή μας ή να παίξουμε τέλος πάντων με τις λέξεις και τα νοήματα του κάθε ψυχαναγκασμένου κι αυτοί να παίξουν με τα δικά μας. Τέρμα είμαστε ψυχαναγκασμένοι με τις μπούρδες που γράφουμε! Εσείς, πού τοποθετείτε τον εαυτό σας; Απέναντι από εμάς;
Yγ ερώτημα προς την Διεύθυνση: θα προχωρήσουμε;
Στη λογοτεχνία Θεοδόση όποιος κάνει διδάσκει κιόλας.
Όποιος δεν κάνει, εφευρίσκει καινούριο αντικείμενο διδασκαλίας...:)
Αναρωτιέμαι ποιά Σχολή Λογοτεχνίας τέλειωσε ο Κέρουακ, ο Γκίνσμπεργκ, ο Φερλινγκέττι, ο Σάλιντζερ, ο Πύντσον...γιατί αυτοί είναι οι θεότητες στα αμερικανάκια...
Και βέβαια φανταστείε πως έβλεπα το διπλανό εδώ ψωνάκι που επί δεκαοχτώ μήνες απλήρωτος έκανε "κριτική" για την τρέχουσα λογοτεχνία μας με όρους Λιακόπουλου...με τις ευλογίες ευπωλήτων... και τις χαρούλες των αφελών... είχε και ηθικές ευαισθησίες παναθεμάτον... και στη θέση του Πούτιν τον Πύντσον...
Καλημέρα σας, και μην ανησυχείτε...δεν πρόκειται να μας εγχειρήσουν οι απόφοιτοι του Εκεβί... κάποιοι παρόμοιοι θα είναι...:)αλλά και μην είμαστε και αφελείς ότι υπάρχουν χώροι άθικτοι από ότι συμβαίνει γενικά στην κοινωνία μας...η καταστροφή του ποιοτικού από το ποσοτικό διαποτίζει κάθε σφαίρα...και όπως έλεγε κι ο ποιητής: Μην αμελήσετε να πάρετε νερό μαζί σας,το μέλλον έχει πολλή ξηρασία...
Γ.Μίχος
Γιώργο μίχο, επέλεξες (δε νομίζω να σου «‘κατσε») έναν -προσωπικό- δρόμο δύσκολο και διαφορετικό κι είναι κάμποσοι αυτοί που σε θαυμάζουν περισσότερο γι’ αυτό. Ακριβώς γι’ αυτό πρέπει να σκας στα γέλια όταν ακούς πως «επώνυμοι μπεστσελεράδες πιέζονται για να φλατάρουν κι άλλο τη γραφή τους» και μάλιστα θα ‘πρεπε να τους «πιέζεις» κι εσύ με τη σειρά σου και να τους φωνάζεις «Κι άλλο! Κι άλλο!». Σάμπως περίμενες το αντίθετο? Και γι’ αυτό ποιον αλήθεια κατηγορείς? Το ΕΚΕΒΙ? Τους αναγνώστες, τους εκδότες ή τους μπεστσελεράδες? Την κοινωνία ολόκληρη?
Άκου φίλε μίχο, δεν υπάρχουν «παραδοσιακές» φωνές αντίστασης, υπάρχουν μορφές αντίστασης που αλλάζουν και διαμορφώνονται διαφορετικά σε κάθε εποχή. Αντίσταση υπάρχει και σήμερα όπως υπήρχε και χτες και θα υπάρχει και αύριο. Δεν νομίζω πως πρέπει να σου κάνω ιδιαίτερα για να καταλάβεις σε τι κόσμο ζεις, το γνωρίζεις. Αντίσταση κάνεις αυτή τη στιγμή εδώ που αντιπαρατίθεσαι χωρίς να σκέπτεσαι το κέρδος ή την έκδοση αλλά την επικοινωνία, αντίσταση μπορεί να γίνει αυτό το ιστολόγιο. Αν πάλι θες να το ρίξεις στην παράδοση και τα «ηρωικά» κατορθώματα άλλων γενιών τότε μάλλον δυσκολεύεσαι ν’ αντιληφθείς πως η πραγματική αντιστασιακή γενιά είναι αυτή εδώ που μεγαλώνει μπροστά σου. Όχι βέβαια η πλειοψηφία της αλλά αυτοί οι λίγοι που, πίστεψέ με, είναι πολλοί περισσότεροι της δικιάς σου γενιάς.
Να σου πω και κάτι ακόμα, απ’ όλους όσους αγοράζουν ένα όμορφο βιβλίο, οι περισσότεροι είναι ΝΕΟΙ. Η δικιά σου γενιά (κι η δικιά μου) σταμάτησαν πια να διαβάζουν, είναι αραγμένοι στον καναπέ χρόνια τώρα (βέβαια κάμποσοι από αυτούς έχουν εκδοτικούς οίκους και βγάζουν φράγκα ενώ κάποιοι άλλοι «γράφουν» και παίρνουν φράγκα). Και ναι, «μας αξίζει η χυδαιότητα αυτού του πολιτισμού». Όσο τουλάχιστον κοιτάμε προς τα πίσω και θαυμάζουμε ένα παρελθόν που στην ουσία εμείς χτίσαμε στη μνήμη μας αλλά ποτέ δεν υπήρξε.
ΥΓ1: κοίτα με τώρα πόσο ποιητικά θα κλείσω: «το παρελθόν είναι όμορφο όταν το θαυμάζεις και χρήσιμο όταν σε μαθαίνει».
ΥΓ2: μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει τι σόι «άτυπη σύμβαση» υπάρχει εδώ μέσα και ποιος την υπογράφει? ονειρεύεται κανείς να ξαναζήσει το «Να η ευκαιρία» υπό μορφή ιστολογίου? Ίσως –ή μόνον?- οι απεγνωσμένοι και μη εκδιδόμενοι… (που ‘σαι ροζίτα με τις ατάκες σου)
@dianathenes: δεν θ' αργήσουμε καλή μου.
@deuced: τί εννοείς ακριβώς με το ΥΓ2;
@ Διαναθένες διακρίνω κάποιον εκνευρισμό;
Σας ζηλεύω πάντως που έχετε τελειώσει με τους κλασικούς... μπράβο σας...
Αν διαβάσετε καλά θα δείτε κάτω από
ποιούς όρους συμμετέχω... είναι ρητοί και διάφανοι...:)
"την στιγμή που ΕΜΕΙΣ ΕΔΩ σαν "ιστολόγιο περί την λογοτεχνία", με κριτική, συμβουλές, σχόλια και "διδακτά στοιχεία της γραφής" ασχολούμεθα και μάλιστα με ΑΠΟΤΥΧΙΑ."
Αυτό δεν το έπιασα... Αν εννοείτε προσωπική μου αποτυχία να το δεχτώ... Πως να διδάξεις το αδίδακτο και μάλιστα όταν στο διπλανό μαγαζί υπόσχονται ότι το διδάσκουν; Πάντως με 500 ευρώ σας στέλνω δίπλωμα δι' αλληλογραφίας και το καρνέ των εκδοτών φίλων μου...Μάλλον το θεωρείτε αποτυχία επειδή είναι δωρεάν...
Ευχαριστώ για τη φράση:" Τώρα θυμηθήκατε τους "κλασσικούς"; Αν είναι να ανατρέξουμε στους κλασσικούς τότε να το κλείσουμε το ιστολόγιο." Ειδικά για σας θα αρχίσω τη Λογοτεχνία από το ο Ιούδας φιλούσε Υπέροχα... ή μάλλον από το Βίπερ Νόρα... με τα ωραία φιλιά...
Ως διαλεκτικός στέκομαι στα ωραία μέσα ερείπια, κέντρο, και ψάχνομαι ζηλεύοντας τις βεβαιότητες των άλλων...
@Ντεουσεντ : αταλαίπωρος γαρ η ζήτησις της αληθείας και επί τα ετοίμα μάλλον πάντες τρέπονται...
Όταν έχει καταρρεύσει ο μηχανισμός της αναζήτησης ή τον έχουν αποκρύψει για να τον πουλάνε αντί 500 ευρώ... πρεπει πρώτα αυτόν να ανασυστήσουμε... Για τη νέα γενιά έχω την καλύτερη γνώμη... λίγο απροετοιμαστη τη βρίσκω για τις πολλές περισπάσεις που έχει μπροστά της... θα τα μάθει εις τας ευρώπας όταν από τα 600 ευρώ αναβαθμιστεί στα 1200...
Και βέβαια δεν θα γίνω όψιμος υπερασπιστής του Ντεμπόρ όταν τα βιβλία του κυκλοφορούν και είναι στη διάθεση του καθενός...
και οι "μαθητές" είναι εξωθεσμικοί...
Και αντίσταση για ποιά αντίσταση μιλάτε...κοινή λογική...
Και για το παρελθόν συμφωνώ: Ούτε ο Σεφέρης υπήρξε ούτε ο Ελύτης... ούτε ο Παπαδιαμάντης, ούτε το Άουσβιτς... εικόνες είναι όλα αυτά και όνόματα να μας βασανίζουν τα παιδιά στο σχολείο...
Και βέβαια το προσωπικό δεν μετράει... όπως κάθε προσωπική επιλογή έχει τα καλά και τα κακά της... Προσωπικά δεν θέλω να γίνουν όλοι λογοτέχνες... αυτοί που θέλουν όμως πρέπει να αντιληφθούν ότι το γράφειν δεν ξεκινάει ούτε τελειώνει μαζί τους...
Γ. Μίχος
Renton το ΥΓ2 πήγαινε στο Υγ. της πάντα πολιτικαλυ κορεκτ ντιανατεν και τους απανταχού "ανώνυμους"...
Θα έμπαινε στο εισαγωγικό του δεύτερου μέρους με bold, αλλά κι εδώ κολλάει.
"Αυτός που κρίνει δείχνει την κόλαση, τη δουλειά που χρειάζεται, και δε μένει στο κείμενο.
Σκοπός του μπλογκ είναι οι χειρωναξία, όχι οι φιλοσοφικές ενατενίσεις"
Οι φράσεις αυτές ειπωμένες σε ανύποπτη φάση ανήκουν στον Πετεφρή.
Ελπίζω να απαντάω με τo δάνειο αυτό στα περί σκοπού του μπλογκ κλπ.
Η χειρωναξία θα αρχίσει πολύ σύντομα, εν τω μεταξύ που, υποχρεωτικά, επιδιδόμεθα στα θεωρητικά, παρακαλούμε απ΄τη διαχείριση όλους τους συζητητές για λίγο χαμηλότερους τόνους. Θα διευκόλυνε πολύ αυτό την προετοιμασία μας (ακούγεστε πολύ γμτ)
τώρα δεν μπορώ να τα βάλω με τον μέγιστο πετεφρή αλλά από την άλλη "με τρώει" διάβολε! και γι' αυτό δεν μπορώ να μην προσθέσω πως η "χειρωναξία" χωρίς τη "φιλοσοφική ενατένιση" χάνει το δεύτερο συνθετικό της ενώ μετά την παράκλησή σου ανασυντίθεται σε "χειραγωγία", από την άλλη φιλο-λογος δεν είμαι γι' αυτό και διατηρώ τις επιφυλάξεις μου βοηθώντας την προετοιμασία σας σιωπώντας...
έλα βρε, "χειραγωγία", είναι απλά η σιγή προ του ξεσαλώματος (που θα σηματοδοτήσει το ανέβασμα των πρώτων κειμένων). Κι εκεί θα έχετε πολλά και σημαντικά να πείτε, το έχετε αποδείξει.
-Πως σε λένε
-Πέπε Καρβάλο
-Αστυνομικός είσαι;
-Όχι, ιδιωτικός ντέτεκτιβ.
-Δεν είναι το ίδιο;
- Η αστυνομία θέλει να εξασφαλίσει την τάξη, εγώ αρκούμαι στην επισήμανση της αταξίας...
Μανουέλ Βάσκεθ Μονταλμπάν
Για την αντιγραφή Γ. Μ.
Υ.Γ. Απότι κατάλαβα η Ρέντον είναι η μόνη μου ξέρει τη συνταγή της ομελέτας χωρίς να σπάσεις αυγά...Την περιμένω...:)
Ακουγόμαστε πολύ έτσι και θα 'ρθουν οι Τούρκοι...:)
Μωρέ πως το λέγε η Μαρία Νεφέλη, πως το 'λεγε....
Μέρα τη μέρα ζω - που ξέρεις αύριο τι ξημερώνει.
Το 'να μου χέρι τσαλακώνει τα λεφτά και τ' άλλο μου τα ισιώνει
Βλέπεις χρειάζονται όπλα να μιλάν στα χρόνια μας τα χαώδη
και να 'μαστε και σύμφωνοι με τα λεγόμενα «εθνικά ιδεώδη».
Τι με κοιτάς εσύ γραφιά που δεν εντύθηκες ποτέ στρατιώτης
η τέχνη του να βγάζεις χρήματα είναι κι αυτή μία πολεμική ιδιότης
Δεν πα' να ξενυχτάς- να γράφεις χιλιάδες πικρούς στίχους
ή να γεμίζεις με συνθήματα επαναστατικά τους τοίχους
Οι άλλοι πάντα θα σε βλέπουν σαν έναν διανοούμενο
και μόνο εγώ που σ' αγαπώ: στα όνειρά μου μέσα έναν κρατούμενο.
Έτσι που αν στ' αλήθεια ο έρωτας είναι καταπώς λεν «κοινός
διαιρέτης»
εγώ θα πρέπει να 'μαι η Μαρία Νεφέλη κι εσύ φευ
ο Νεφεληγερέτης.
Καλό μεσημέρι...
Μετά το φοβερό πλήγμα που υπέστην από τον μέγα κριτή Μίχο που δηλώνει ότι δεν είναι πλέον κριτής αλλά συνεχίζει να φέρεται ως κριτής.....αποσύρομαι για να διαβάσω τις « Νόρες» μου...
(.... βάλτε κάτι παραπάνω.κ Μίχο,. εδώ μέχρι χθες με θεωρούσατε ικανή να «ανέβω και ένα σκαλί» και να κρίνω κείμενα, τι σας έκανε να αλλάξετε τόσο γρήγορα γνώμη; Επειδή δηλαδή δεν σας άπλωσα το «διχτάκι» που ζητήσατε και δεν συγκινήθηκα από τα «αβρά σας συναισθήματα»;Με τέτοια κόλπα προσπαθείτε να εξαγοράσετε την σιωπή του συνομιλητή σας; )
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων η αποτυχία του ΧΩΡΟΥ στην πρώτη του εκκίνηση, κ. Μίχο, δεν οφείλεται ούτε στο «τζάμπα» ούτε στον έτερο κριτή που συμμετείχε εδώ αλλά στο γενικό αίσθημα δυσφορίας που εγείρει ο λόγος σας. Δεν σας απασχολεί η σιωπή που απλώνεται όταν μιλάτε;
Λυπάμαι αλλά δεν έχετε ΗΘΟΣ.
Renton συγγνώμη που ακούγομαι πολύ όπως λες αλλά το επιβάλλει η περίσταση. Δεν το βουλώνω όταν δέχομαι κτυπήματα κάτω από την μέση ιδίως όταν η παρουσία μου μέχρι τώρα ήταν πολύ διακριτική.
Διαναθηνίς, δεν νομίζετε ότι ίσως είναι καιρός να υπερβείτε πολλά εσκαμμένα,και μάλιστα σε έναν χώρο που πολλά έχετε σκάψει εσείς η ίδια, άν κρίνω από τα τρία εκτενή σχόλια αυτού του post;
η ρεντον δεν το έλεγε προσωπικα σε σένα dianathenes. Λυπάμαι, αλλά εγώ έχω απλοϊκο μυαλό και δεν καταλαβαίνω προς τί όλος αυτός ο σαματάς και τί έχει ο καθείς να χωρίσει. Αν κάποιος βλέπει διαφορετικά την κριτική πάνω στα κείμενα, το θέμα τελειώνει εκεί. Το αν είμαστε ή δεν είμαστε κάτι -αποφεύγω τη λέξη σεμινάρια- θα το δείξει ο χρόνος. Το θέμα μας είναι ότι έχουμε καλές προθέσεις.
Dianathenes, η πρότασή μου ισχύει ακόμα. :)
Εύχομαι όλη αυτή η βοή και η κίνηση και ο σχολιασμός να συνεχιστεί πάνω στα κείμενα που θα αρχίσουν να αναρτούνται απο την Παρασκευή, Θεού Θέλοντος.
Οχι κύριε Πετεφρή. Την υπέρβαση δεν οφείλω να την κάνω εγώ. Εχω ήδη υπερβεί τα εσκαμμένα στην αρχή αυτού του μπλογκ. Ας ανατρέξετε στο αρχείο του Ιανουαρίου....
Τα ξανα υπερέβην κατά την πρόσφατη κρίση. Δεν φαίνεται να υπάρχει ωστόσο συναίσθηση των υπερβάσεων τόσο των δικών μου όσο και των σιωπηλών άλλων...
Δεν καταλαβαίνω ωστόσο γιατί παρεμβαίνετε την στιγμή που έχω δηλώσει ότι αποχωρώ. Τόσο καιρό πού είστε; Αφήσατε το χώρο ως υπερ ευαίσθητος και τώρα επιστέφετε για να δείρετε τον δαρμένο; Υπερ ευαίσθητοι δεν είναι μόνο οι κριτές αλλά και οι σχολιαστές.
Παπαρούνα και Ρεντόν όλα δεκτά και ΟΚ.
διαναθηνίς, δίκιο έχετε, μάλλον δεν έχω δικαίωμα "διά" να ομιλώ.Σκάνιασα κάπως διαβάζοντας ότι η φιλολογική λοβοτομή που περιγράψατε τόσο ζωντανά,με το κείμενο να υφίσταται του λιναριού τα πάθη,οδηγεί σε επίγνωση της συγγραφικής χλαπάτσας...
Καλημέρα. Δεν ξέρω τι σημαίνει "σκάνιασα". Μάλλον λυπάστε όμως αν κρίνω από την "λοβοτομή" και τα "πάθη". Και το «φιλολογική». Δεν έχω άλλα εργαλεία όμως. Προκειμένου να καταλάβω γιατί ένα κείμενο με γοητεύει. Θα μου πείτε δεν είναι απαραίτητο να καταλάβει κανείς τίποτε. Απλώς αφήνεσαι στην γοητεία του. Ελα όμως που μετά από αρκετές αναγνώσεις αυτή η "χειρουργική" μέθοδος εμβάθυνσης του κειμένου τίθεται σε λειτουργία από μόνη της.....Δηλαδή γίνεσαι έρμαιο ενός είδους "αναγνωστικής χλαπάτσας...."
Και τον άνθρωπο άμα τον βάλεις στο νυστέρι κρέας , λίπος και κόκκαλα (και σκατά) είναι. Ετσι ακριβώς όπως και τα γραφτά του...
Ξεχάσατε το "αίμα", ανώνυμε. Να δες ποιος "ποιητής" είπε ότι γράφουμε με το αίμα μας....
σεφέρης...
Διαναθένες...
Σας χαρίζω το ήθος του ανθρώπου που οι κλασικοί του φέρνουν αποστροφή και κρατω το ήθος της αντιδημοτικότητας που μου αποδίδετε...
Κάνετε όμως το λάθος να γενικεύετε τα προσωπικά σας συναισθήματα...
Και εμφορείστε απο την ασθένεια του δικαιούχου που κάνει κατάχρηση της φιλοξενίας... Αυτή η αδιακρισία είναι χαρακτηριστικό συγκεκριμένης εποχής και συγκεκριμένου κόμματος παιδεία...
Ήθελα πολύ να ήξερα ποιάς φιγούρας του κύκλου σας αποτελλώ προβολή και πόσα λόγια μπουκωμένα κρατάτε μέσας σας να σας αντροπατάνε...
Κανονικά θα έπρεπε ή να βάλετε ψηφοφορία για την αποχωρισή μου ή να αποχωρήσετε...
Εγώ εξακολουθώ να σας θέλω ακριβώς για να αντιφάσκετε με τη σιωπή που ακολουθεί τα λόγια μου παραβιάζωντάς τη πρώτη εσείς...:)
Και είστε συνεχώς ανεπαρκής... Ο Παναγούλης έγραψε αποδεδειγμένα ποιήματα με το αίμα του αλλά δεν είναι παρά μετριότητες... με όλο το σεβασμό στη σκιά του...
Ξέρετε ζούμε σε μια χώρα που το κυρίαρχο χαρακτηριστικό είναι πως ο καθένας στην ικανότητα του άλλου διαβλέπει κάποια δική του δυνατότητα κλεμμένη... Δεν θα απολογηθώ επ' αυτού ούτε για τις επιλογές μου... πάνε αυτά...
Ηρεμίστε, καθίστε αναπαυτικά και μη θυμίζετε γερονοκόρες θείες...:)
Στο βασικό συμφωνούμε: Το πάθος και η απόλαυση...
Όμως η κριτική περιέχει και το δυσάρεστο καθήκον να εκφέρεις άποψη και γι αυτά που σε επίπεδο γούστου αποδοκιμάζεις...
Τον Ιούδα πάντως απότι φαίνεται τον έχετε διαβάσει... και τα Νόρα άμα τα ντύσετε με γαλάζιο εξώφυλλο, κανένα πρόβλημα,μια χαρά διαβάζονται... θα σας στείλω και μια παλιά κριτική για τη ροζ λογοτεχνία...
Κανένα δύστροπο συνομιλητή περιμένουμε όλοι για να φτιάξει η μέρα μας...:)
Ο αντιερωτικός, σχολαστικός, αήθης, ο κτυπών υπογαστρίως αθώας κορασίδας, το ταυ έψιλον ρο άλφα σίγμα τέρας Γεώργιος Μίχος
Να και ένας ανώνυμος που δεν είναι άνθρωπος... Αυτός βλέπει τους άλλους κάτω από το νυστέρι του, δεν βλέπει τον εαυτό του κάτω από το νυστέρι των άλλων... Αυτός δεν αποτελείται από τα γνωστά υλικά... το μόνο υλικό που τον εξυψώνει είναι η ανωνυμία...:)
Και κάνει και Κουλούρη του ιστολογίου τη φίλη του που κατά τον αέρα διαφωνεί ή συμφωνεί με τα ανώνυμα σχόλια...
Δωρεάν μικρέ!!!!
Και προσέχετε λίγο τις αντιφάσεις σας... δείχνουν ανθρώπους με απωθημένα...:)
Γ.Μ.
Αισθητική και ηθική του γράφειν και του κρίνειν. Plaudite amici comedia finita est...
Ανώνυμος Σωσίας... μειωμένο ανθρωπάκι που έχει εύκολα πλήκτρα... και που τώρα είναι στο Υπόγειο και αφρίζει για το επώνυμο τίποτα που είναι το όνομά του...και τα καμμένα του όνειρα...
Βγες τε καλέ μου άνθρωπε απο εκεί 19ος αιώνας ...
Κρίμα να σας προκαλεί συχασιά ο εαυτός σας... Το αριστούργημα που αφετηρία του αποτελεί ο βίος σας έχει γραφτεί...
Φ. Ντοστογιέβσκι
Α οχι ζήλειες τώρα! Δε σας ξέχασε ο Ντοστογιεβσκι Γ.Μ.! Κι "ο Ηλίθιος" δικό του έργο είναι!
Και το Ταπεινωμένοι και Καταφρονεμένοι επίσης...:)
Το Δαιμονισμένοι σας πέφτει πολύ καθότι χ..στης...:)
Πρίγκιπας Μίσκιν
Βέβαια, βέβαια χ..στης. Να θυμηθούμε ποιός ανεβοκατέβαζε κείμενα για πλατσουκωμύτες και ορνίθια ... Θλιβερή καρικατούρα του διαδικτύου !
Silence, s' il vous plait!
ομμμ ομμμμ
Δημοσίευση σχολίου